جواهر فنجان محققان دوچرخه کافئین نوشیدنی

جواهر: فنجان محققان دوچرخه کافئین نوشیدنی ورزشکاران نوشیدن قهوه دوچرخه سوار سوزاندن چربی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی شاهد آماری رونق بورس ۹۶

در شرایطی بازدهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال تاکنون به ۲۷ درصد رسیده است که آخرین اطلاعات منتشرشده از نسبت قیمت بر درآمد بازار (P/ E) در امسال

شاهد آماری رونق بورس ۹۶

شاهد آماری رونق بورس ۹۶

عبارات مهم : آخرین

در شرایطی بازدهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال تاکنون به ۲۷ درصد رسیده است که آخرین اطلاعات منتشرشده از نسبت قیمت بر درآمد بازار (P/ E) در امسال نشان می دهد، این نسبت مهم به سطح ۸/ ۶ مرتبه کم کردن یافته هست. این رقم پیش تر در اسفند سال گذشته تجربه شده است بود. بنابراین عدم عوض کردن نسبت مزبور نسبت به آخر سال گذشته نشان می دهد رشد قیمت سهام به صورت هیجانی و حبابی رخ نداده و در نتیجه عامل بازدهی بورس رشد سودآوری شرکت ها طی مدت مزبور بوده است.

آخرین آمارهای انتشار یافته از سوی شرکت بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد میانگین نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران (P/ E) در آخر بهمن ماه با کم کردن ۳۵/ ۰ واحدی به ۸۲/ ۶ واحد رسیده که نزدیک میزان این نسبت در سال گذشته هست. با در نظر گرفتن این عنوان که بازدهی بورس در امسال تا آخر معاملات دیروز حدود ۲۷ درصد بوده هست، می توان کم کردن نسبت قیمت بر درآمد بازار را در شرایط کنونی شاهدی جهت رونق بورس در امسال دانست. بررسی نسبت قیمت بر درآمد صنایع بورسی در آخر بهمن ماه حکایت از کم کردن این نسبت در ۶۰ درصد صنایع دارد.

شاهد آماری رونق بورس ۹۶

بررسی ها نشان می دهد عمده علت کم کردن نسبت قیمت بر درآمد بازار در آخر ماه گذشته، از یکسو کم کردن قیمت ۵۴ درصد از نمادهای بورسی و از سوی دیگر تعدیل مثبت آینده نگری سود هر سهم ۱۸ شرکت سهامی در این بازه زمانی (از ۳۴ شرکتی که سود خود را عوض کردن دادند) بوده هست. باید توجه داشت در صورتی که قیمت سود بانکی به همین منوال (نرخ سود ۲۰ درصدی جهت اوراق گواهی سپرده) باقی بماند، مورد نیاز است نسبت P/ E اصلاحی داشته باشد تا جذابیت بیشتری جهت معامله گران داشته باشد.

رصد بااهمیت ترین تغییرات قیمت بر درآمد

در شرایطی بازدهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال تاکنون به ۲۷ درصد رسیده است که آخرین اطلاعات منتشرشده از نسبت قیمت بر درآمد بازار (P/ E) در امسال

با نگاهی به اوضاع ۳۲۳ نماد حاضر در تابلوی معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از منظر نسبت میانگین قیمت بر درآمد (P/ E) می توان دریافت در حال حاضر این نسبت در ۲۱۰ نماد معاملاتی (معادل ۶۵ درصد) بالای ۸۲/ ۶ (متوسط P/ E بازار در بهمن) هست. آمارها نشان می دهد تا آخر بهمن ماه، ۱۸۰ شرکت بورسی (۵۶ درصد) شاهد کم کردن نسبت قیمت بر درآمد بودند.

همان طور که اشاره شد عمده علت کم کردن نسبت قیمت بر درآمد بازار در ماه مورد بررسی از یکسو کم کردن قیمت و از سوی دیگر تعدیل مثبت آینده نگری سود هر سهم بعضی از نمادهای بورسی بوده است به طوری که از ۳۲۳ شرکت مورد بررسی، ۱۷۳شرکت (معادل ۵۴ درصد) با کم کردن قیمت همراه شده است و ۱۱۶ شرکت (۳۶ درصد) شاهد زیاد کردن قیمت سهام خود بودند. از منظر سود شرکت ها در بهمن ماه نیز تنها ۳۴ شرکت سهامی آینده نگری سود هر سهم خود را عوض کردن دادند که از این میان ۱۸ شرکت سود هر سهم خود را با ثبت تعدیل مثبت آینده نگری کردند. در مجموع نیز این دو متغیر موجب شد تا مجموع P/ E بازار با افت همراه شود. در این میان باید توجه داشت رابطه مستقیمی میان نسبت قیمت بر درآمد و ریسک شرکت ها وجود دارد، به طوری که کم کردن P/ E جهت نمادهای حاضر در بازار سهام، حاکی از کم کردن ریسک این شرکت ها است.

بیشترین میزان کاهشP/ E به یکی از نمادهای فعال در گروه کاشی و سرامیک تخصیص داده شده است پیدا کرد. بر این اساس تولیدی کاشی تکسرام با ارزش بازاری حدود ۴۰ میلیارد تومان به علت تعدیل منفی ۳۳۹ درصدی سود هر سهم در آینده نگری ۹ ماهه، شاهد کم کردن نسبت قیمت بر درآمد به میزان ۸۹/ ۷۶ واحد بود.

شاهد آماری رونق بورس ۹۶

در این خصوص مدیرعامل «کترام» رکورد در اجرای پروژه های عمرانی و ساختمانی را بااهمیت ترین عامل رکورد کاشی و سرامیک و در نهایت زیان دهی شرکت های فعال در این صنعت عنوان کرد. به گفته وی فروش این شـرکت تا آخر سال مالی، معادل۸۰ درصد نسبت به میزان فروش آخرین آینده نگری تحقق می یابد. این کم کردن فروش نیز منجر به کم کردن حاشیه سود شده است که با توجه به ثابت بودن هزینه های اداری، فروش و هزینه های مالی عمدتا منجر به زیان دهی شرکت شده است هست. به این ترتیب «کترام» با ارسال آینده نگری ۹ ماهه، ۲۸ ریال سود هر سهم خود را به ۶۷ ریال زیان تبدیل کرد. بعد از «کترام» نیز «دفارا» بیشترین افت P/ E را تجربه کرد. به این ترتیب شرکت داروسازی فارابی با توجه به کم کردن ۵ درصدی قیمت سهام خود در بهمن ماه، شاهد کم کردن ۲۵/ ۵۸ واحدی نسبت قیمت بر درآمد بود.

در آن سو ولی نماد معاملاتی شرکت بین المللی محصولات پارس از جمله شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی بازار بود که با ارزش بازاری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان، با توجه به رشد ۲۴ درصدی قیمت سهام خود، شاهد زیاد کردن ۷۵/ ۱۰۵ واحدی نسبت P/ E بود. شرکت سیمان دورود نیز در بهمن ماه زیاد کردن زیان قابل توجهی را به گوش سهامداران خود رساند. به این ترتیب «سدور» با زیاد کردن زیان ۷ ریالی خود به ۹۴ ریال، در آینده نگری ۹ ماهه خود، ۱۲۴۳ درصد تعدیل منفی داد. سیمان دورود علت زیاد کردن زیان این شرکت را ناشی از کم کردن مقداری ۱۶۸ هزار و ۲۲۳ تنی در سیمان تحویلی در ۹ ماهه نسبت به آینده نگری هر سال با توجه به شرایط رکودی بازار ساخت و ساز اعلام کرد. موضوعی که باعث زیاد کردن نسبت قیمت بر درآمد این شرکت به میزان ۴۶/ ۹۷ واحد شد.

در شرایطی بازدهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از ابتدای سال تاکنون به ۲۷ درصد رسیده است که آخرین اطلاعات منتشرشده از نسبت قیمت بر درآمد بازار (P/ E) در امسال

سهام بورسی از منظر P/ E

براساس آخرین قیمت های موجود جهت سهام در آخر بهمن ۹۶، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) مربوط به یکی از شرکت های فعال در گروه مواد و محصولات دارویی هست، به طوری که سهام شرکت داروسازی فارابی با برآورد سود ۴ ریالی، نسبت قیمت به درآمد ۱۰۱۱ واحدی را به خود تخصیص داده شده است داده تا از این منظر، جایگاه اول بیشترین P/ E را در اختیار خود داشته باشد. رتبه دوم نیز به کارخانجات تولید محور ماشین تعلق گرفت. به این ترتیب نسبت P/ E بهمن «خمحور»، با سود آینده نگری شده است ۲ ریالی، رقم ۹۸۱واحد اعلام شد. سهام کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ نیز با نسبت ۸۱۹ واحدی در جایگاه سوم بیشترین میزان P/ E این ماه قرار گرفته هست. در مجموع در حال حاضر تعداد ۱۹ نماد با نسبت قیمت بر درآمد بالای ۱۰۰ واحد در تابلوی بورس مورد معامله قرار می گیرند و ۱۱۴ نماد با نسبت P/ E دو رقمی و بالاتر از ۱۰ واحد در بازار سهام وجود دارند. همچنین طبق آمارهای موجود، ۱۶۹ نماد معاملاتی در بورس تهران، دارای P/ E زیر ۱۰ واحد هستند. یکی از پرسشها موجود درخصوص محاسبه نسبت قیمت بر درآمد مربوط به شرکت هایی است که سودآور نبوده و از این رو EPS منفی دارند. بر این اساس محاسبه P/ E درخصوص سهام این شرکت ها محلی از اعراب ندارد. در حال حاضر ۲۱ نماد بورسی به علت آینده نگری زیان در این گروه قرار می گیرند.

نگاهی به اوضاع بعضی صنایع بورسی

شاهد آماری رونق بورس ۹۶

براساس آخرین قیمت های موجود جهت سهام در آخر بهمن ۹۶، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد مربوط به صنعت محصولات چوبی هست. به این ترتیب این گروه با تک نماد «چفیبر» و نسبت قیمت بر درآمد ۷۵/ ۲۴۴ مرتبه در صدر دیگر صنایع بورسی قرار گرفته هست. رتبه دوم بالاترین P/ E در میان صنایع بورسی نیز به میزان ۵۷/ ۷۳ واحد به گروه دباغی و پرداخت چرم با تک نماد «وملی» تخصیص داده شده است پیدا کرده هست. در برابر نیز گروه های منسوجات، بانکی ها و ابزار پزشکی کمترین میزان قیمت بر درآمد بهمن ماه را کسب کردند.

فلزی ها: همان طور که به دفعات در گزارش های «دنیای اقتصاد» بررسی شد، از ابتدای سال تاکنون با توجه به رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و زیاد کردن قیمت دلار شاهد پیشتازی گروه های وابسته به بازارهای کالایی (کامودیتی ها) بودیم. موضوعی که باعث زیاد کردن توجه معامله گران و رشد قیمت سهام شرکت های زیرمجموعه این گروه شد. به این ترتیب P/ E گروه فلزات اساسی از ۱۵/ ۲ مرتبه در دی ماه به ۳۲/ ۶ مرتبه در بهمن ماه زیاد کردن پیدا کرد. در حال حاضر بیشترین نسبت قیمت بر درآمد این گروه به نماد معاملاتی شرکت لوله و ماشین سازی کشور عزیزمان ایران به میزان ۲۶/ ۵۱ واحد تخصیص داده شده است دارد. در برابر ولی «کاوه» با P/ E به میزان ۶۷/ ۱۱ واحد کمترین نسبت قیمت بر درآمد فلزی ها را در اختیار دارد.

شیمیایی ها: عنوان بزرگ ترین صنعت بورسی در حال حاضر با ارزش بازاری بالغ بر ۸۶ هزار میلیارد تومان (معادل ۲۲ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران) در اختیار گروه محصولات شیمیایی هست. در این گروه ۲۷ شرکت فعال قرار گرفته اند. در این میان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین ارزش بازار به میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان را نه تنها در میان شیمیایی ها بلکه در میان ۳۲۲ شرکت مورد بررسی از آن خود کرده هست. «فارس» که در حال حاضر ۳۳درصد از کل ارزش این گروه را در اختیار گرفته هست، نسبت قیمت بر درآمد خود را نیز ۷/ ۶ مرتبه گزارش داده هست. بیشترین میزان P/ E این گروه به شرکت بین المللی محصولات پارس به میزان ۲۵/ ۵۴۵ واحد تعلق گرفته و کمترین نسبت قیمت بر درآمد نیز به میزان ۹/ ۴ مرتبه از آن «شیران» شده است هست. همچنین از میان ۲۷ شرکت فعال در گروه محصولات شیمیایی، دو شرکت در آخرین گزارش ارسالی زیان شناسایی کرده اند که مشمول بر پتروشیمی فارابی و پتروشیمی آبادان می شوند. «شپترو» آخرین آینده نگری خود با سرمایه ۶۳ میلیارد تومانی به ازای هر سهم ۶۳۰ ریال زیان اعلام کرد.

خودرویی ها: گروه ماشین و ساخت قطعات یکی از گروه های بزرگ و فعال بازار سهام هست. ارزش این گروه افزون بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است و حدود ۴درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد. در مجموع از میان ۳۰ شرکت مورد بررسی در گروه «خودرو و ساخت قطعات» ۶ شرکت در آخرین گزارش ارسالی خود روی سامانه کدال زیان شناسایی کرده اند. این شرکت ها مشمول بر کشور عزیزمان ایران ماشین دیزل، رینگ سازی مشهد، سایپا دیزل، صنعتی محورسازان کشور عزیزمان ایران خودرو، لنت ترمز کشور عزیزمان ایران و فنرسازی خاور می شوند. همچنین ۶ شرکت در این گروه، نسبت قیمت به درآمد بالاتر از ۱۰۰ واحد داشته اند. بالاترین P/ E این گروه را شرکت تولید محور ماشین به میزان ۹۸۱ مرتبه با برآورد سود ۲ ریالی به خود تخصیص داده شده است داده هست. «خساپا» و «خودرو» نیز که بیشترین سهم از ارزش این گروه را در اختیار داشته و به عنوان بزرگترین نمادهای گروه ماشین و ساخت قطعات آشنا می شوند، به ترتیب نسبت قیمت به درآمد ۶۷/ ۷ و ۹۵/ ۲۴ مرتبه را دارند.

مواد و محصولات دارویی: دارویی ها با دارا بودن ۲۸ نماد فعال، ارزش بازاری برابر ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۳ درصد کل بازار) را به خود تخصیص داده شده است داده اند. لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با ارزشی حدود یک هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بیشترین میزان ارزش بازار در گروه مواد و محصولات دارویی را به خود تخصیص داده شده است داده هست. در میان ۲۸شرکت حاضر در گروه مواد و محصولات دارویی هیچ شرکتی در آخرین گزارش خود زیان شناسایی نکرده و بیشترین میزان سود نیز به داروسازی سینا تعلق دارد. ۶ شرکت حاضر در این گروه نسبت قیمت به درآمد بالاتر از میانگین P/ E بازار داشته اند که بیشترین مقدار P/ E به میزان ۱۰۱۱ واحد از آن شرکت داروسازی فارابی بوده است.

دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: آخرین | بازار | محصولات | سال آینده | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار